התחלתם לשווק את העסק שלכם בדיגיטל? בין אם אתם מנסים לקדם את האתר הפרטי שלכם לבד ובין אם אתם שוכרים את שירותיה של חברה או ארגון, כנראה שתהיתם כיצד תדעו שעשיתם את הבחירה הנכונה? איך בסופו של דבר מודדים הצלחה של קמפיין וירטואלי? אז טוב ששאלתם.
בדיוק למטרה הזו, אנו משתמשים במושג שבשפה המקצועית נקרא ROI. כשמבצעים נכון את החישוב, נצליח לבחור באופן נכון את ערוצי השיווק הנכונים ביותר בשביל העסק אותו אנו מקדמים.
מהו החזר השקעה (ROI) וכיצד מחשבים אותו?
ROI = Return of Investment, או בשפה העברית – החזר השקעה, הוא הדרך שלכם למדוד את ההצלחה של הקמפיין השיווקי שלכם ואת האפקטיביות של פרסום בדיגיטל. הנוסחה הנפוצה והפשוטה ביותר לחישוב של החזר השקעה היא לחסר את סכום ההוצאות על הקמפיין מסכום ההכנסות מהדיגיטל, כאשר במספר הזה מחלקים את סכום ההכנסות מהדיגיטל. מסובך? בואו ננסה את זה שוב:
נניח שאתם משקיעים 2,000 ש”ח בפרסום בפייסבוק, ובסוף החודש אנחנו מגלים שהרווחנו 4,000 ש”ח, אזי שהחזר ההשקעה שלנו הוא: ROI=1. במילים אחרות, הרווחנו 100% מההשקעה שלנו.
כיצד קובעים איך מודדים החזר השקעה?
הכל תלוי בהמרות שקבענו לעצמנו בתחילת הקמפיין. בין אם אנחנו מודדים רכישות, הוספות לעגלה, תנועה לאתר, מעבר לעמודים ספציפיים ועוד.. נוסחת החזר ההשקעה מהווה עבורנו כלי למדידת ההצלחה של הקמפיין. נסביר באמצעות דוגמא נוספת:
נניח שאנחנו בעלי אתר למכירת נעליים בחיתוליו והתחלנו להשתמש לאחרונה ברשת החיפוש של גוגל על מנת לפרסם את האתר שלנו. בסוף החודש נבדוק כמה הוצאנו על הקמפיין (מומלץ לא אחרי החודש הראשון, אלא לאחר שהקמפיין הספיק להיות באויר ולהתייצב זמן מה) ונבדוק כמה רכישות בוצעו על ידי גולשים שהקליקו על המודעה שלנו בגוגל. כעת נחסר את ההוצאות מההכנסות ולאחר מכן נחלק בסכום ההוצאות (הראשוני). אם המספר שקיבלנו (=ROI) הוא גבוה מאפס – הרווחנו מהקמפיין. אם המספר נמוך מ-0 הפסדנו מהקמפיין בעוד שכאשר ROI=0 נהיה אדישים להשקעה (כי לא הרווחנו אך גם לא הפסדנו).
אז ROI זה בסך הכל כלי לחישוב כדאיות של כל השקעה.. מה כל כך מיוחד בשיווק בדיגיטל?
שיווק דיגיטלי מאופיין בהרבה מאוד נתונים, ובניגוד לנתונים בעולם הפרסום המסורתי, הנתונים שאתם מקבלים על האתר שלכם הם מדויקים ביותר, ספציפיים, ונאספים 24 שעות ביום ו-7 ימים בשבוע ללא הפסקה. אם היתה לכם חנות פיזית יכולתם לשאול חלק מהלקוחות שמגיעים כיצד הם שמעו עליכם, אך לעולם לא הייתם מצליחים להגיע לכולם. לעומת זאת, כאשר משתמשים בגוגל אנליטיקס למשל, נוכל לדעת בדיוק מהיכן מגיעים הלקוחות לאתר שלנו, כמה זמן הם נשארים שם, איזה עמודים מעניינים אותם, אילו מוצרים הם הוסיפו לעגלה והתחרטו ועוד ועוד.. אם כך, נוסחת ההשקעה (ROI) היא מדויקת בהרבה כאשר משתמשים בה בשיווק דיגיטלי, ולכן היא גם מקבלת משמעות חזקה יותר כאשר אנו מנסים לקבוע האם הקמפיין שלנו מוצלח או לא. ROI לא משאירה מקום לטעויות.
מה אפשר לעשות עם קמפיינים דיגיטליים כדי להקפיץ את ה-ROI ?
חישוב ROI הוא בסופו של דבר הדרך שלנו לבדוק כמה הפרסום שלנו השתלם. המטרה שלנו לטווח הקרוב היא להחזיר את ההשקעה שהוצאנו על הפרסום ובטווח הרחוק לייצר מקסימום רווחים. על מנת להשיג את המטרה הזו, נרצה לייצר קמפיינים אפקטיבים ככל האפשר. אחת מהדרכים לייעל את הקמפיין שלנו הוא באמצעות A|B TESTING- נייצר שתי מודעות או יותר ונפרסם את שתיהן ביחד. לאחר כחודש נבדוק איזו מודעה היתה הכי מוצלחת ונקדם אותה יותר. חלק מהרעיון של שיטה זו הוא בחינת אלמנטים שונים במודעות על הקהל (טקסט, תמונה, כפתור הנעה לפעולה) ומציאת האלמנטים המשפיעים ביותר.
נוכל גם להמשיך ולפתח את הקמפיין באופן מתמשך ולאורך זמן – דיוק המסרים, פתיחת קמפיין רימרקטינג ללקוחות שכבר ביקרו באתר, דיוק הקהל ועוד.