אופטימיזציה טכנית – איך מתחילים קידום אורגני עבור האתר שלכם?

אופטימיזציה טכנית תורמת למנוע החיפוש להבין את ההיררכיה של הכותרות באתר, את המבנה שלו, היא בעצם מאפשרת לגוגל להבין במה עוסק האתר שלכם, כמה הוא ענייני, ועוד הרבה תהליכים “מאחורי הקלעים” (ראו מידע נוסף), אבל הכי חשוב – הופך את התוכן של העמוד לנוח לקריאה. כל מקדם אתרים מקצועי וחובבן יודע שקידום אורגני מתחיל ומתבסס על אופטימיזציה טכנית באתר. אז במידה ואתם רוצים להתחיל בהתהליך הזה באופן עצמאי, ריכזנו עבורכם חמישה צעדים קלילים שיעזרו לכם להתחיל את האופטימיזציה הטכנית ביתר קלות. 

שימוב לב! זהו מדריך תמציתי ונועד לפרט את השלבים הראשונים באופטימיזציה הטכנית, אך זכרו ככלל אצבע – אופטימיזציה טכנית לעולם לא נגמרת ותמיד יש עוד פעולות שתוכלו לבצע על מנת לשפר אותה באתר שלכם, מה גם, שאופטימיזציה טכנית בלבד לאו דווקא תקפיץ אתכם למקום הראשון בתוצאות החיפוש של גוגל, אך היא תעזור לו לסרוק את האתר שלכם כראוי, את התוכן שבו ואת העמודים (ראו עוד אודות “אופטימיזציה שוטפת”).

אז לעבודה – כיצד מתחילים אופטימיזציה טכנית? 

צעד ראשון – היררכיית כותרות ברורה באתר: 

דמיינו לעצמכם שאתם רוצים לקנות נעלי טיולים באתר מכירות כלשהו. אתם נכנסים לאתר ובדף הבית אתם נחשפים לעמוד ארוך מאוד של מוצרים לא ממויינים – נעלי גברים ליד נעלי נשים, כפכפים לצד מגפי חורף, עקבים ליד סניקרס ועוד.. האם יהיה לכם נוח לקנות באתר הזה? ברור שלא, וכנראה שהייתם נוטשים את האתר בתוך מספר שניות, משם עוברים לאתר אחר בו קל יותר להתמצא. אחד הדברים הראשונים שאתם צריכים לשקול לעשות באתר שלכם הוא מיון לקטגוריות:  נסו לדאוג שהתוכן שלכם מחולק לעמודים המאגדים תחתם את אותו הנושא, ואותם ביטויי המפתח פחות או יותר. 

צעד שני – תפריט הניווט באתר:

נסו לחשוב כמו הגולשים – תפריט הניווט האופטימלי ביותר הוא כזה המאפשר התמצאות יעילה באתר. תפריט ראשי באתר שלכם עשוי לסייע למנועי חיפוש להבין את תעדוף התוכן באתר שלכם – אילו תכנים רלוונטים יותר ואילו פחות. נסו ליצור קטגוריות ענייניות שיחלקו את התוכן והמוצרים שלכם בצורה נכונה למשתמש. על אף שתוצאות החיפוש מוצגות ברמת העמוד, למנועי החיפוש (וגוגל בראשם) חשוב לקבל מושג על תפקיד העמוד באתר ובמכלול הרחב שלו. הערה – על הניווט להיות מבוסס טקסט ולא רק על תמונות. 

צעד שלישי – בנו קישורים פנימיים באופן יעיל:

הקישורים הפנימיים באתר שלכם הם בעלי ערך רב לאתר בכל הקשור לקידום אורגני ולאופטימיזציה הטכנית של האתר. קישורים פנימיים תורמים לזחלנים של גוגל לאתר עמודים נוספים ולצרף אותם לאינדקס. אתם למעשה עוזרים להם במלאכה כאשר אתם יוצרים ‘ארכיטקטורה’ באתר באמצעות הקישורים הפנימיים. אבל התרומה שלהם כפולה: הקישורים הפנימיים מאפשרים גם לגולשים לאתר תוכן נוסף באתר ולנווט בו ביתר קלות. מבנה אופטימלי של האתר שלכם ייראה כמו פירמידה – עמוד בית מסודר שיוביל באופן היררכי לדפים אחרים באתר שלכם, ואלה בתורם יובילו לעמודים משניים נוספים תחת אותה הקטגוריה. 

טיפ נוסף – נסו כמה שפחות לקשר לעמודים אחרים באתר שלכם ישירות מהטקסט בעמוד הבית. השתמשו בתפריט ניווט בעמוד הבית על מנת לקשר את עמודים אלו בצורה האופטימלית ביותר. 

צעד רביעי- שפרו את זמני הטעינה של האתר ובכך את הביצועים שלו:

אם אתם עובדים עם מערכות לניהול תוכן (CMS) מבוססות קוד פתוח כמו וורדפרס, מג’נטו וכו’, אז הרווחתם, כי קיימים תוספים (הרחבות) שעוזרים לשפר את ביצועי האתר שלכם ולקצר את זמן הטעינה הדרוש כדי להציג אותו. ודאו כי האתר עולה מהר וחלק גם בתצוגת דסקטופ וגם במובייל. זכרו – אתר שעולה מהר הוא אתר נוח לשימוש ובעל פחות אחוזי נטישה של משתמשים שאינם סבלניים. יש כלי מעולה של גוגל שמסייע בבדיקה הזו וגם נותן הצעות פרקטיות לשיפור זמני הטעינה + מציע את התוספים הנחוצים:  https://pagespeed.web.dev/

צעד חמישי- אופטימיזציה טכנית עבור עמודי הקטגוריות באתר שלכם:

בעמודי הקטגוריות (של אתרי תוכן ולא איקומרס) בדרך כלל יש פחות תוכן, מה שגורם ל’זחלנים’ של מנועי החיפוש להתעלם מעמודים אלה יותר מעמודים בעלי תוכן נרחב יותר. ודאו שלכל קטגוריה אתם מוסיפים תיאור- 2-4 שורות טקסט המכילות את ביטויי המפתח הרלוונטים לעמוד. תארו למשתמשים מה הם ימצאו בעמוד זה. במידת האפשר- נסו להוסיף קישורים למאמרים באתר העוסקים בתוכן הקטגוריה המדוברת, כאלו שסביר להניח שהגולשים יתעניינו בהם במידה והגיעו לעמוד. 

זו תהיה התחלה מצויינת, אבל היא רחוקה מלהיות הכל – יש למעלה מ-200 פרמטרים שגוגל מתייחסת אליהם בעת בדיקה של האתר ומתן תיעדוף בדירוג כשרובם סודיים ולא ידועים (אז איך אנחנו יודעים שיש מעל 200? על פי דבריהם). אתם מוזמנים לכתוב לנו בתגובות אילו עוד תהליכים של אופטימזציה טכנית אתם מכירים ונשמח להוסיף אותם למאמר!